60.000 GANGE HURTIGERE!!

Hvis jeg siger 9/11 (9.september), hvad ser du så for dig?
Eller hvis jeg siger studenteroprøret på Den Himmelske Freds Plads?
Eller hvad med Stein Bagger?

Måske ser du for dig fly, der styrter ind i WTC, en mand med indkøbsposer, der prøver at stoppe en kampvogn i Beijing eller Stein Bagger, der omfavner hele verden?

Undersøgelser viser, at vi mennesker opfatter billeder helt op til 60.000 gange hurtigere end vi opfatter tekst.

60.000 gange hurtigere!!

Vel og mærke, hvis vi opfatter billederne som relevante, med en historie, der rammer os, eller billeder der giver os den information, vi leder efter.

De billeder der er ligegyldige for os, ser vi ikke. Vi bemærker dem, men vi bliver ikke påvirket af dem.

Desværre gælder det for 9 ud af 10 billeder på både SoMe samt på virksomheders hjemmesider. Vi bliver ikke påvirket af dem, fordi billederne ikke er relevante for os. Fordi dem der har taget billederne ikke har tænkt over, hvilken historie, de vil fortælle. Eller fordi billederne er skruet dårligt sammen. Eller fordi den tekniske kvalitet er for ringe. Derfor gider vi ikke engagere os. Og derfor mister vores venner eller forretningsforbindelser interessen for vores budskaber!

HER ER TRE GODE RÅD TIL, HVORDAN DU BLIVER EN BEDRE HISTORIEFORTÆLLER:

  1. Tænk over, hvad du vil med din historie. Lad være med bare at trykke på knappen for at tage et billede. Der er forskel på et billede og en fortælling. Opfat dit billede som en historie, du fortæller med ord. Hvad skal med i historien? Hvad skal IKKE med i historien. Når du fortæller en vittighed eller  noget, du har oplevet, vælger du jo også, hvad der skal med. Tænk dine billeder på samme måde. Vær kritisk.
  2. Tænk over hvad der er det vigtigste i din fortælling. Er det personens ansigt? Er det den ting personen holder i hænderne? Er det noget der sker i baggrunden? Eller? Det der er det vigtigste i dit billede skal være skarpt. Det er altså det, du stiller skarpt på. Ofte bliver din historie også bedre af, at det så fylder mest i dit billede.
  3. Gå tæt på. Du kan næsten ikke komme for tæt på (nu ser vi lige bort fra corona 🙂 En berømt krigsfotograf (Frank Kappa) sagde en gang i 1940’erne: “Hvis dit billede ikke fungerer, så er det fordi du ikke er tæt nok på”.

Stærke fotografier skaber stærke historier, og de danner billeder i vores hoveder. Billeder, som vi husker – også efter 50 år.

 

Lifestraw. Her demosnstrerer dir. Michael Bjørnlund fra Vestergaard-Frandsen disease control textiles et sugerør, der filtrerer urent vand fra f. eks. fuglesøen i zoologisk have, som på den måde kan drikkes direkte gennem sugerører. En skarp og tydelig visuel historiefortælling. Et billede, der bliver opfattet 60.000 gange hurtigere end tekst!